שאלות ותשובות



מה הם יחסי ציבור?
יחסי ציבור הם אמצעי שיווק מתוחכם ואלגנטי, המשפיע על דעת קהל, מניע  את הציבור לפעולה ויוצר תדמית חיובית ללקוח שלו.  למעשה מדובר בנשק הסודי שמסתתר מאחורי כל הצלחה. אמצעי  להפצת אינפורמציה המונית, כשהיא מבוקרת וארוזה היטב, משכנעת ואמינה.
 
מי צריך יחסי ציבור?
האם אתם בעלי אינטרס שאותו אתם מעוניינים לקדם? מיזם? עמותה? עסק או ארגון? אם כן, אתם עשויים להפיק תועלת רבה משירותיו של איש יחסי ציבור. הוא ידאג להשמיע לכולם את מה שיש לכם לאמר ולהראות את מה שיש לכם להציג.

למה אתם מתכוונים כשאתם מציינים "תכנית אסטרטגית"?
תכנית אסטרטגית זו חבילה הכוללת את כל פעילות יחסי הציבור המותאמת לעסק שלכם במטרה לקדם אותה ולמקסם את תוצאותיה. למשל, זיהוי מטרות גלויות ונסתרות של העסק, אבחנה בין מטרות לטווח קצר למטרות לטווח הארוך, הגדרת קהלי יעד, ניסוח מסרים שיווקים ותקשורתיים, בחינת המתחרים, הזדמנויות לשיתופי פעילה.
כדי לבנות תכנית אסטרטגית אפקטיבית לעסק שלכם, חייב איש הציבור להכיר היטב את סביבת העבודה שלכם ואופיה, כולל הבנה מעמיקה של השירות/המוצרים שאתם מספקים, צוות העובדים, המתחרים שלכם ועוד.

למה אני צריך פרסום במדיה כשיש לי דף עסקי בפייסבוק?
הפייסבוק מאפשר מיקוד ופילוח קהל היעד והפצת המסרים  לאוכלוסיות ממוקדות. אין ספק שנוכחות עסקית בפייסבוק הינו נדבק חשוב במכלול יחסי הציבור, אך אין בו די. מאחורי צמד המילים 'יחסי הציבור' מסתתרת אסטרטגיה שיווקית ענפה, המסייעת במיתוג ובמיצוב תדמית העסק. המסרים השיווקים נטעמים בתוכן איכותי שהינו בעל ערך מוסף לגולש ולמסר השיווקי. בקיצור, גם דף בפייסבוק דורש ניהול חכם כדי להפיק ממנו תועלת מירבית. משרד יחסי ציבור איכותי, ידע לנצל את יתרון הפייסבוק כאחד הכלים שברשותו להשגת מטרותיכם ולקידום האינטרסים שלכם.

איך מודדים הצלחת יחסי הציבור?
לאחר קביעת המטרות ולוח זמנים בינכם לבין משרד יחסי הציבור, עליכם לבחון האם עמד היח"צ בציפיות ובמטרות שהציב לעצמו. המדידה אמנם לעולם לא תבטא באופן מדויק את מידת מלאכתו של איש יחסי ציבור. מאחורי הקלעים, בתקשורת שוטפת עם עיתונאים, עורכים ובלוגריסטים, דואג איש יחסי הציבור להזרים מידע על לקוחותיו. אולם לא תמיד מקבל הדבר ביטוי בפרסום מיידי. עם זאת, ישנם בכל זאת מספר דרכים למדוד הצלחת יחסי הציבור. הינה כמה מהן:
ספרו קטעי עיתונות: תמורת תשלום נוסף, תוכלו לבקש ממשרד יחסי הציבור שלכם או מחברות מתמחות, לקט הקטעים שפורסמו עליכם במדיה. תוכלו לקבל דוחות מקצועיים, הכוללים את אופי החשיפה (האם המסר עבר, האם החשיפה היתה חיובית או שלילית), מהו שווי הפרסום במדיה (והאם השתלם לכם בהשוואה ליחסי הציבור),  האוכלוסייה שנחשפה לפרסומים שלכם ועוד.
מדדו בעצמכם עלות פרסום מודעה בהשוואה לחשיפת יח"צ. בדקו כמה עולה פרסום באותו ערוץ שבו פורסמה ידיעה או כתבה אודותיכם ובדקו כדאיות. קחו לתשומת לבכם, שאייטם עיתונאי הינו בעל חשיבות צרכנית ותקשורתית  רבה יותר ממודעת פרסום.
בדקו כניסות באתר הבית שלכם. חשיפה הנעשית במדיה הדיגיטלית, הכוללת קישורית לאתר הבית שלכם, תאפשר לכם למדוד את מספר הכניסות הנובעות  מאותו  פרסום האייטם.

כיצד מגדירים קהל היעד?
דמו עצמכם לדייגים, המצוידים ברשת דייג. האם כדי להגביר את לכידת הדגים, יהיה עליכם להשליך רשת בים,  לכל עבר וללא אבחנה? כמובן שלא. כך נכון הדבר גם לגבי הפרסום שלכם. כדי שהמסר ייקלט ויניב תוצאות, אין צורך לבזבז כסף ומשאבים על אנשים שאינם פוטנציאליים עבורכם. רצוי תחילה להגדיר את קהל היעד, לנתב אליו את המסרים וכך להגדיל מידת החשיפה והעניין.

כדי להגדיר את קהל היעד יהיה עליכם להשיב על השאלות הבאות, ורק אז לשרטט קווים לדמותו:
  • דמוגרפיה - מהו מין הלקוחות, גילם, מקום מגוריהם, מצבם המשפחתי, השכלתם, מצבם הסוציו-אקונומי.
  • יאופיים וסגנון חייהם - האם הם הרפתקנים? נוטים לחדשנות או שמרנים? מקפידים על כושר גופני? מתנדבים בקהילה?
  • המניעים הפסיכולוגים ברכישת המוצר/השירות - האם הם סוגדים ליופי ואסתטיקה? שוחרי בריאות? מכורים למותגים? לווינטייג'? מהם המניעים שלהם בצריכת שירות או רכישת מוצר זה או אחר?
  • הרגלי צריכה: מהי תדירות צריכת השירות או רכישת המוצר. מהם היקפי הצריכה? מי משפיע על החלטתם לצרוך את השירות (במקרים רבים הלחץ לרכוש מוצר זה או אחר מופעל דווקא מהילדים)? היכן ניתן לצרוך אותו ?


יחסי ציבור לאנשים חושבים
054-5391801
iris@vipr.co.il